Monday, October 18, 2010

Datuk Karim Ghani: Keluar Baris! Apa cerita Datuk Musa Aman?

 
Warisan Tamar
18 Oktober 2010, Isnin

# Datuk Karim Ghani ~ mengumumkan keluar dari parti UMNO. Pada saya selain dari perkara berkaitan dengan USNO (Baru) seperti saya terbitkan DISINI ~ tentunya ada `permasalahan' lain khususnya dalam UMNO Sabah itu sendiri. Sama-sama kita nantikan apa kisah disebaliknya sambil melayan percaturan dan kempen di Batu Sapi, Sandakan yang dikepalai oleh Datuk Musa Aman dan Datuk Joseph Pairin Kitingan!

KOTA KINABALU 18 Okt. - Seorang ahli politik veteran utama yang membawa UMNO masuk ke Sabah, Datuk Karim Ghani, mengumumkan beliau keluar dari parti itu hari ini.

Karim adalah antara bekas pemimpin USNO (United Sabah National Organization), termasuk Allahyarham Tun Datu Mustapha Datu Harun (pengasas Usno), yang memainkan peranan membawa UMNO masuk ke Sabah pada 1990-an. Usno dibubarkan untuk memberi laluan kepada UMNO. 

Karim berkata beliau telah menghantar surat peletakan jawatannya ke ibu pejabat UMNO di Kuala Lumpur dan pejabat negeri parti itu di sini, awal hari ini.

"Saya telah keluar dari UMNO berkuatkuasa serta merta hari ini. Saya tetap dengan keputusan ini dan dalam pada itu saya tidak berparti sehingga menemui parti politik yang sesuai,” katanya pada sidang akhbar di sini.