Tuesday, May 7, 2013

PRU13 Dedahkan Muslihat Orang Cina




Segala debaran PRU13 seolah-olah telah berakhir. Hakikatnya tidak. 


Sebelum PRU13 debaran politik amat tidak menentu. Setelah pengumuman keputusan PRU13 sehingga awal pagi 6 Mei 2013, ternyata debaran politik pasca PRU13 bakal berterusan. 


Dengan kemenangan boleh dikatakan tipis BN iaitu 133 kerusi Parlimen manakala Pakatan Rakyat dengan 89 kerusi, persekitaran politik Malaysia akan terus diwarnai dengan aksi-aksi politik dari kedua-dua belah pihak.


Kesimpulan awal blog ini berdasarkan keputusan PRU13 semasa adalah; 

Komuniti Cina Malaysia telah menghantar mesej melalui pola undi mereka bahawa mereka `tidak’ bersama BN dalam merealisasikan transformasi yang dilaung-laungkan oleh Najib. 
DAP menang dengan bergaya. Apakah Malaysia Malaysian mereka sudah menjadi sebati dikalangan orang Cina?

MCA dan Gerakan bolehlah dikatakan `sudah’ dikuburkan pada PRU13. Orang Cina nampaknya sangat benci dengan MCA dan Gerakan.

MIC juga semakin tidak relevan kepada komuniti India Malaysia. Walaupun telah memenangi beberapa kerusi, itupun pastinya dengan bantuan undi orang Melayu. Undi masyarakat India di lain-lain tempat tidak membantu calon BN.

MCA, Gerakan dan MIC tidak menyumbang langsung kepada kejayaan BN. Meskipun pelbagai bantuan telah dicurahkan kepada mereka oleh kerajaan pimpinan Najib.

UMNO menang 109 dari 120 kerusi ditandingi. Nampak berjaya tetapi tidak memuaskan.

BN adalah UMNO yang dikuasai oleh komuniti Melayu. Pakatan Rakyat adalah DAP yang dikuasai komuniti Cina. Mungkinkah perpecahan dan jurang antara orang Melayu dan orang Cina sedang berlaku?

Orang muda atau dari saluran 3 dan saluran 4 peti undi telah menunjukkan kecenderungan kepada anti establishment atau lebih tepat tidak bersama BN. BN harus mempunyai strategi ampuh menangani perkara ini. BN hanya ada lebih kurang 5 tahun untuk menyelesaikan dilemma ini.

BN harus melihat semula mekanisme terbaik untuk mereka memenangi hati orang muda. Bukan sekadar mengula-gulakan mereka dengan aktiviti pesta-pestaan dan hiburan.

Pakatan Rakyat menunjukkan peningkatan ketara walaupun tewas di Kedah tetapi sudah bertapak malah menafikan 2/3 majoriti di negeri-negeri dikuasai BN.

PRU14 akan datang jika prestasi Pakatan Rakyat berkekalan, pasti akan berlaku perubahan pemerintahan kerajaan Persekutuan andai BN tidak melakukan overhaul terhadap organisasi dan kepimpinan mereka.

Kemenangan BN di Kedah penawar kepada prestasi hambar BN. BN semakin longgar disemua negeri kecuali Kedah dan Sarawak.

Misalnya di Sabah, Pakatan Pakyat termasuk parti STAR sudah mempunyai 12 kerusi DUN dan pasti akan menambahkan panas sesi DUN selepas ini. Peningkatan undi popular pembangkang juga harus diambil berat oleh BN. Janganlah asyik menyalahkan orang lain.

Johor, Terengganu, Melaka, Negeri Sembilan juga sudah mula ditembusi oleh Pakatan Rakyat. Manakala Penang, Selangor dan Kelantan semakin kukuh dengan cengkaman Pakatan Rakyat.

Perak dan Terengganu pula tidak stabil dan pada bila-bila masa boleh berlaku kejutan jika BN tidak berubah secara total.

Pemilihan calon BN masih menjadi persoalan. Kebergantungan kepada beberapa agensi kerajaan dan `kuasa’ pemimpin tertentu dalam menentukan senarai calon jika diteruskan pada PRU14 pasti akan mengundang bala kepada BN.

BN harus membenarkan kemasukan dan penglibatan lebih ramai muka baru dan golongan professional dalam organisasi mereka. Masalahnya adalah `orang lama’ tidak membenarkan ia berlaku. Orang lama ini seolah-olah mempunyai mempunyai kuasa ugutan seperti menyertai Pakatan Rakyat jika mereka `diabaikan’. BN harus berani bergerak tanpa mereka dan berani `mengorbankan’ mereka. Jika tidak, merekalah yang akan mengorbankan BN dari dalam.

Kejayaan Pakatan Rakyat di Selangor memperlihatkan kepincangan dan kegagalan BN. BN Selangor perlu dirombak sepenuhnya. Muka lama dalam kepimpinan BN termasuk UMNO hendaklah digugurkan. BN harus lebih berani!

BN harus juga berani membiarkan `orang muda’ dan professional memimpin teraju parti terutamanya di peringkat negeri.

Barisan kabinet Najib, tidak semestinya terikat dengan pemimpin BN sedia ada. Golongan muda dan professional hendaklah diketengahkan. Usaha Najib sebelum ini nampaknya tidak begitu Berjaya dalam menangani orang muda.

Perlantikan senator kuota BN kepada pemimpin lama BN sebagai platform atau janji kedudukan akibat kekalahan atau tidak terpilihnya mereka sebagai calon tempohari hendaklah dihentikan. Biarkan orang muda dan professional pro BN mengisi kekosongan tersebut.

BN harus berani melakukan transformasi total politik. Ini adalah untuk survival politik BN itu sendiri. Jika tidak, BN harus menyediakan lubang kubur mereka sendiri pada PRU14 akan datang. Ini penting dalam menghadapi PRU14 akan datang kerana jumlah undi orang muda akan melebihi jumlah undi orang `lama’.

BN harus berhati-hati. Jika PRU12 Anwar Ibrahim boleh merancang `membeli’ Ahli Parlimen BN untuk Pakatan Rakyat memerintah. Maka, sindrom 16 September pasti boleh berulang!

BN Sabah dan Sarawak hendaklah diberikan kedudukan sebaik mungkin dalam kabinet Najib. Bagi mengelak peristiwa 16 September berulang. Bukankah meletihkan untuk berkejar-kejaran ke Taiwan?

Jangan sampai yang dikendong berciciran, yang dikejar tidak diperolehi. Maka, perlukah tuntutan-tuntutan kaum Cina dan India dipenuhi setiap kali mereka mengugut? Bagaimana jika orang Melayu/Bumiputera juga mengugut? Najib harus lebih bijaksana! Inilah cabaran terbesar Najib. Hanya kesungguhan dan keberanian Najib akan merealisasikannya.



Keputusan PRU13 harus diterima dengan lapang dada oleh semua pihak. Berpolitik sepanjang masa akan menjejaskan usaha menuju negara maju berpendapatan tinggi dan mencapai Wawasan 2020. 

Hakikatnya, BN masih perlu berubah dan meneruskan perubahan. Pakatan Rakyat harus melupakan budaya demonstrasi tanpa henti dan sebarang usaha membeli Ahli Parlimen BN. Biarkan demokrasi melalui pilihanraya dihormati. 

Kini yang penting bukan lagi individu atau parti masing-masing tetapi negara Malaysia tercinta.

3 comments:

zari said...

Komen dan analisa yg panjang tu semua tak ada guna sbb hanya satu perkataan yg sekarang ada DALAM KAMUS sekarang yaitu "UBAH".

Tilam lama tukar baru.

It is not about bad government but wanting to have new government.

Jadi politik pujuk rayu dah tak laku lagi. Kata orang best defence is attacking kata. Mcm yg sedang PR lakukan sekarang ni kat BN. Attack attack attack and attack....

Jadi future BN's survival pun bergantung kpd the way it atacked its enemies.

First cut the enemies logistic, then their supplies, then "kill" the enemies just like what DAP is doing to MCAandGERAKAN in its strategies.

PR guna perinsip enemy of my enemy is my friend.
So najib pun mesti berani cantas mencantas without fear kalau nak survive in politic. He cant be pleasing everybody sbb nanti nampak byk kelemahan.

Melayu jgn hilang kuasa politik.

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI