Sunday, October 24, 2010

Meng-Galas Batu Sapi



Warisan Tamar
25 Oktober 2010, Isnin


CALON Barisan Nasional untuk Pilihanraya Kecil (PRK) sudah pun diumumkan iaitu Abd Aziz Yusof di Galas dan Datin Linda Tsen di Batu Sapi. Maka, `berpestalah' Galas dan Batu Sapi dengan kehadiran ramai ke Gua Musang dan Sandakan. Nikmatnya tentu sekali turut dirasai oleh golongan peniaga mahupun pengusaha tempat penginapan. 

Secata umumnya, keputusan di kedua-dua PRK tidak akan sama sekali mengubah kedudukan kerajaan PAS di Kelantan mahupun BN di Persekutuan. Namun, ia menarik dilihat memandangkan ramai pihak mula merasa kehangatan PRU13. Pelbagai tanda-tanda sudah pun dikiaskan oleh Perdana Menteri meskipun tarikh sebenar PRU13 masih ada lebih 2 tahun lagi dan ia ada didalam benak fikiran Perdana Menteri. Justeru, tidak syak lagi kemenangan di PRK ini amat diperlukan oleh kedua-dua pihak untuk dijadikan tonik sebelum berhadapan PRU13 kelak.

Setakat ini, lawan bagi calon BN di Galas adalah Dr Zulkifli dari PAS. Manakala di Batu Sapi, Yong Teck Lee (SAPP) dan Ansari Abdullah (PKR) sudah diumumkan akan bertanding. Semua pihak berkeyakinan untuk menang. Calon BN adalah calon-calon yang masih `fresh' sedangkan calon-calon lawan adalah calon yang sudah melalui proses `recycle' dan sudah `mangli' dengan suasana pilihanraya. 

Hanya Yong Teck Lee sahaja yang pernah merasai `nikmat' menjadi Yang Berhormat malah menduduki tampuk kerusi Ketua Menteri Sabah (kuota kaum Cina semasa penggiliran Ketua Menteri). Pada saya, apabila meletakkan calon `import' disesuatu kawasan menunjukkan betapa `kepupusan' pemimpin sesebuah parti dikawasan yang ditandingi. Mungkin benar mereka `mengamalkan' apa yang dikatakan `winable candidate' yakni meletakkan calon yang boleh menang. Tapi di Sabah, siapa yang tidak kenal Yong Teck Lee dan Ansari! Jika mereka boleh `dijual dan dipasarkan' diseluruh ceruk negeri Sabah, rasa saya mereka sudah lama menguasai pentas poltik negeri Sabah. Hakikatnya, saya yakin pengundi di Batu Sapi khususnya sedar apakah harapan dan tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen boleh digalas oleh Yong Teck Lee atau Ansari? Mereka sebenarnya sudah menjadi sebahagian daripada keluarga `political animal' di Sabah...



No comments: