Friday, February 20, 2009

ANGKA 3 DAN SALAHGUNA `RAKYAT'

Warisan Tamar
20 Febuari 2009, Jumaat


ANGKA 3

ADA 3 kawasan bukit memerlukan pengisian jawatan wakil rakyat iaitu Bukit Lanjan (jika perletakan jawatan wakil rakyatnya diterima), Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

3 bukit ini terletak di 3 negeri yang berderetan iaitu Selangor, Perak dan Kedah.

Berdasarkan pilihanraya lepas, ada 3 komposisi kaum utama bertanding di 3 bukit yang berlainan iaitu kaum India di Bukit Selambau, Kedah, Melayu di Bukit Gantang dan Cina di Bukit Lanjan.

Sahabat saya berkata ` Apakah akan ada PRK di bukit keempat selepas ini samada di Negeri Sembilan atau Pulau Pinang berdasarkan urutan negeri-negeri?’ Saya tambah pula jika ada mungkin pertandingan antara calon dari kaum Sikh @ Singh. Adakah ia akan berlaku di satu bukit yang lain? Emmm…. Ini juga satu persepsi!

Yang pasti Parlimen Pensiangan di Sabah juga menantikan detik penentuan oleh Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu. Mungkinkah pada 7 April 2009 akan diisytiharkan sebagai `Mini PRU’?

SALAHGUNA `RAKYAT’

AKHBAR pro PR dan para pemimpin mereka suka sangat mengulang-ulang dan mempergunakan perkataan `RAKYAT’. Mereka asyik dengan ungkapan bosan seperti `RAKYAT akan ajar kerajaan BN dalam pilihanraya’. Soalnya apakah RAKYAT yang dikatakan itu mewakili 27 juta penduduk Malaysia atau sekadar 27,000 orang penyokong ekstrim mereka? Sepatutnya ia ditulis begini `Penyokong ekstrim PR akan ajar kerajaan BN dalam pilihanraya’…itukan lebih jelas, berterusterang, berani dan benar. Tidak payahlah asyik berselindung disebalik perkataan RAKYAT.

Pakatan RAKYAT – Istilah digunakan lebih kepada mengabui mata penyokong ekstrim mereka. Kononnya komponen mereka adalah komponen atau gabungan parti-parti yang disokong sepenuhnya oleh RAKYAT. Siapakah RAKYAT? RAKYAT adalah termasuk semua penduduk Malaysia berjumlah 27 juta orang. RAKYAT ini ada yang sememangnya penyokong ekstrim BN. Mungkin juga RAKYAT dalam Pakatan sudah bersedia untuk menjadi RAKYAT sebuah negara Republik Malaysia? Adakah Anwar bakal Presiden dan Lim Kit Siang bakal Perdana Menteri? Sebab itu mungkin Karpal Singh menyinga dengan Anwar dan Lim Anak Beranak? Karpal tak nak jadi A.G (Peguam Negara) kot?

RAKYAT OH RAKYAT…
KITA YANG DIPERGUNAKAN ATAU MEREKA YANG TIDAK BERGUNA?

1 comment:

Junaidi Blog said...

Slam singgah ... tanada ukur yang berbagai inilah yang mengakibatkan pimpinan UMNO gerun dan takut dan serba salah .....wahima jika UMNO nak buat perbandingan dijentik pun meka semua melayang.....sendrom yang majdikan permasalahan besar hari ini Ahli UMNO sendiri tak pernah yakin dengan partinya sendiri..... Pak lah dah kata Yang kalah berlagak seerti menagn ... yang menang berlagak seperti yang kalah .... tak keterlalun jika dikatakan Ketua2 cawangan UMNO , AJK UMNO bahgian pun hari inI merasa malu nak kata UMNO masih diterima baik oleah rakyat jelata .... apalah akan jadi dengan UMNO untuk seterusnya ..... apa yang berlaku meka semua ini tak pernah lekang menyalahkan pimpinan dan ketuanya .... harapan kita atas kena lihat perkara ni dengan penuh hemah dan kesedaran bahawa..... keterisan jati diri kepimpian dan semakin membimbangkan .... buat sesuatu untuk UMNO. yang pasti itulah keadaanya ....