Tuesday, February 17, 2009

ALKISAH ADUN TERLAMPAU: BOGEL ATAU DIBOGELKAN

Warisan Tamar
17 Febuari 2009, Selasa



TERKINI: Semasa menulis isu ini, ADUN Terlampau mengadakan sidang akhbar pada jam 11 pagi dan keputusan tepat dibuat ADUN Terlampau: Elizabeth Wong ingin meletakkan jawatan EXCO dan ADUN Bukit Lanjan.

(17/2 Selangor EXCO member and Bkt Lanjan rep Elizabeth Wong,whose nude photos are being circulated has offered to resign both positions – STAR)

POLITIK dan orang politik semakin hangat di kala ini. Adakah suasana politik negara yang memanjang panas ini adalah satu manifestasi untuk meredakan kerisauan berkait kesuraman ekonomi domestik dan global di tahun 2009? Dari aspek menangani permasalahan kesuraman ekonomi, kerajaan BN diperingkat pusat tidak henti-henti melakukan pelbagai daya untuk meredakannya termasuk bajet mini yang akan dibentangkan oleh DS Najib nanti bagi menyuburkan semula kemurungan ekonomi. Dengan kata lain, BN tahu bila harus berpolitiking dan bila harus berhenti seketika berpolitiking.

Tapi yang semakin panas kini adalah perilaku politik oleh orang politik. UMNO dengan kehangatan pemilihan partinya yang tinggal lebih kurang sebulan lagi dan proses peralihan kuasa DS Abdullah dan DS Najib akan berlangsung. Sementara MB Negeri Kayangan yang sudah dititahkan meletakkan jawatan tapi masih kemaruk jawatan MB pula masih belum reda panasnya. Masih berusaha dengan membawa ke muka keadilan, gara-gara tidak berpuashati kehilangan jawatan MB dan kereta CAMRY 2.4G baru. Kemudian 2 PRK akan diadakan `diatas’ bukit di Perak dan Kedah akan menjadi medan perhitungan antara BN dan PR pada 7 April kelak. Kedua-dua pihak mendakwa mempunyai peluang untuk mengekalkan dan merampas kerusi tersebut.

Namun di bukit yang lain iaitu Bukit Lanjan lain pula ceritanya. Tiada senyum riang dari pimpinan PR bila diberitakan tentang alkisah `Seorang ADUN Terlampau’. Ramai yang bersimpati samada ikhlas atau tidak…entahlah! Tapi DS Khir Toyo dengan senyuman kejawaannya cukup sinis bila meminta ADUN Terlampau itu meletakkan jawatan dari semua jawatan kerajaan dan sebagai ADUN di Selangor. Kata DS Khir lagi, dulu bila kisah DVD Panas Chua Soi Lek di pasaran bukan main lagi lantang kamu bercakap soal moral. Nah! Sekarang ayuh kita bicara soal moral!!! Malam tadi sembang-sembang dengan rakan-rakan, ada yang merungut sebab sudah puas buat search di Goggle mahupun Yahoo tapi aksi Terlampau tidak juga ditemui…hehehe! Tunggu sajalah versi VCD/DVD itupun kalau ada…

Secara peribadi, atas dasar kemanusiaan saya juga bersimpati dengan ADUN Terlampau Bukit Lanjan (baca: Lenjan – Filem Lenjan pernah ditayangkan dengan hero Rosyam Nor). Cuma bila mahu menuding jari mengatakan alkisah terlampau begini adalah atas `usaha’ lawan politik yang ingin membunuh riwayat politik dan jawatan EXCOnya, saya rasa inilah akibatnya bila kita asyik berkata kita maksum dan orang UMNO/BN sentiasa berbuat salah dan dosa. Apabila kisah aksi `togel a.k.a bogel’ tidak kisahlah suku bogel atau separuh bogel atau bogel habis…ia dikatakan `personal intrusion’ (pencerobohan peribadi) oleh pihak tertentu dan saya bersetuju. Tapi saya bersetuju dengan ungkapan sinis DS Khir Toyo. Bertanggungjawablah sikit! Letak jawatan jangan cakap banyak. Go and find the culprit, settle the problem and don’t pull your rakyat to accept that this is not your mistake. You can say whatever you want but please resign lah!!! Biasanya kamu kata polis tidak buat kerja dengan betul, kali ni kenapa percaya kepada polis untuk cari orang yang merakam aksi berahi terlampau kamu???

Kata seorang pemimpin berbangsa Cina, benar ini adalah soal privasi individu tapi bagaimana seorang lelaki yang bukan suami (kalau dalam Islam bukan muhrim!) boleh ada dalam bilik ADUN Terlampau dan boleh ambil pelbagai aksi panas ADUN Terlampau? Kalau orang Cina bukan Islam pun tidak menerima gaya hidup bebas dan dot dot dot sebelum kahwin (jika ada), baguslah berdiri di bumi yang nyata. Jangan asyik menyalahkan serangan politik oleh orang-orang politik. Kata DS Khir, musuh politik itu bukan dari UMNO/BN tapi dari dalam kepompong politik ADUN Terlampau itu juga yang mungkin kepingin untuk menduduki kerusi EXCO yang dipunyai oleh ADUN Terlampau. Opppss!!! Jangan asyik mengata bahawa dalam UMNO/BN berlaku sindrom kemaruk kuasa tapi dalam PR pun apalah kurangnya!

Tuduhan sesetengah pihak termasuk mereka di dalam PR mengatakan bahawa ini adalah antara plot yang dirancang oleh pihak UMNO/BN adalah satu tuduhan tidak berasas dan paling bodoh dalam sejarah. Inilah budaya dan cara berpolitik tidak bermaruah. Pantang ada perbuatan dajal yang mereka lakukan pasti akan dituding kepada pihak UMNO atau BN. Rakyat semakin bosan dengan retorik politik PR. BN sibuk untuk menguruskan pentadbiran dan ekonomi negara, PR disibukkan dengan masalah di 3 bukit. Inilah beza antara organisasi yang berpengalaman dan matang dengan sebuah organisasi yang baru belajar merangkak dalam soal menguruskan pentadbiran dan ekonomi. Sudahnya jangan asyik dengan retorik politik…mengata orang dia yang lebih!

PS- PKR sebenarnya menjadi liability kepada Pakatan Rakyat. Mengapa? Mula-mula cerita habuan seks ditakrifkan sebagai sedekah di Perak! Kemudian cerita ADUN PKR di Kedah ada perempuan simpanan meletakkan jawatan dan menghilangkan diri. Cerita ADUN Terlampau PKR di Selangor dengan aksi berahi dan memualkan. Dan yang paling dinantikan adalah kisah liwat Siri 2 oleh Big Boss PKR sendiri. Sebelum kisah Big Boss PKR itu ditayangkan kepada umum, mungkin PKR ada kisah baru berkaitan seks dan rendah moral di Penang??? Kalau ada, kira lengkaplah sebuah filem PKR –Paling Kuat Retorik. Penutup cerita mestilah hero punya kisah…baru ada umphhh!

No comments: