Sunday, September 28, 2008

TERKINI! SIAPA LAWAN SIAPA?

Warisan Tamar
28 September 2008 / Ahad



ANGIN bertiup agak kencang. Sepertimana telahan ramai pihak khususnya penganalisis politik samada secara pro atau sembang kedai kopi, Presiden UMNO dan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi dijangka akan membuat keputusan tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO pada pemilihan akan datang iaitu menjelang mesyuarat dan pemilihan peringkat Bahagian bermula 9 Oktober nanti. Penangguhan Mesyuarat Agung UMNO yang dijadualkan pada Disember 2008 ke Mac 2009 adalah sebahagian daripada skrip yang sudah diolah dan dipersetujui oleh Majlis Tertinggi UMNO.

Berita hangat adalah pertarungan jawatan tertinggi dalam UMNO. Siapa calonnya dan apakah jawatan ditandingi? Khabarnya jawatan Presiden UMNO sudah tentu Datuk Seri Najib vs Tengku Razaleigh Hamzah. Singgah di gegendang telinga saya, bahawa jawatan Timbalan Presiden akan ditandingi oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin vs Tan Sri Muhd Taib. Naib Presiden tidak payah ceritalah…ada senarai panjang untuk dicongak dan dipilih. Kalau saya diberi pilihan – susunan 3 orang Naib Presiden UMNO perlu menggambarkan suara wakil dari penjuru negeri yang berbeza. Sudah tentu saya berharap ada wakil Naib Presiden dari Sabah, Johor/Melaka/Negeri Sembilan dan satu lagi dari Tengah atau Utara Semenanjung. Hmmmm….sekadar telahan suka-suka saya! Masa masih panjang untuk menuju ke bulan Mac 2009. Malah mesyuarat peringkat Bahagian juga hanya bermula pada 9 Oktober 2008.

Sayap-sayap parti seperti Pemuda, Wanita dan Puteri juga bakal menyaksikan pertandingan. Ada yang berkata pertandingan akan membawa musibah perpecahan dalam parti dan ada juga berkata inilah demokrasi dan ia akan mengukuhkan lagi parti. Saya berpendapat sebarang usaha menghalang pertandingan daripada berlaku adalah usaha yang tidak bijak dan mampu `membunuh’ demokrasi dan keutuhan parti. Saya rasa seseorang yang kalah dalam bertanding boleh menerima kekalahan dalam gelanggang tapi bukan kalah sebelum masuk gelanggang. Benar soal kelayakan bertanding juga adalah satu isu penting tapi sebenarnya jika mahu menghidupkan demokrasi maka isu kecil-kecilan atau tempelan janganlah dibesar-besarkan. Politik itu indah seninya tapi bila timbul ketidakpuasan hati maka semua orang lembut lidah berkata politik itu kotor! Politik tidak kotor tapi yang kotor adalah pemain politik itu sendiri…betul ka? Lu fikirlah sendiri…

Apapun, saya berharap siapa juga pemimpin yang dipilih oleh bakal perwakilan, jadilah pemimpin UMNO yang mampu memulih dan memperkasa parti khususnya pada PRU13 kelak. Sudah tentu ia bukan mudah malah ada yang memandang sinis usaha kearah itu. Orang kata kalau mahu seribu usaha kalau tidak mahu berilah seribu dalih. Lagi sekali…lu fikirlah sendiri!

SALAM TRANSFORMASI!!!

No comments: