Tuesday, May 21, 2013

YB Sabah Harus Ingat Perihal `Menang Tipis'



TAHNIAH rakyat Sabah kerana 10 daripada pimpinan politik dari negeri ini terpilih menganggotai Kabinet Pusat. Terima kasih kerana kesetiaan dan sokongan tidak berbelah bahagi anda kepada Barisan Nasional (BN) membolehkan pemimpin bertuah ini membawa ‘suara dan keluhan’ terus kepada pendengaran Perdana Menteri.

Ingati balik apa matlamat menjadi wakil rakyat, sudah semestinya untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada ‘majikan’, iaitu rakyat yang memberikan mandat.

Jangka hayat mereka tidak lama, hanya sekadar satu penggal atau lebih tepat lagi antara empat dan lima tahun sahaja. Selepas itu, nasib dan masa hadapan mereka terserah sepenuhnya kepada rakyat. Jika pemimpin itu amanah, maka akan diangkat kembali oleh rakyat tetapi jika berlaku khianat pasti akan dilaknat oleh rakyat.

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) telah berakhir dan seperti semua sedia maklum bahawa BN Sabah berjaya mengulangi tradisinya memerintah negeri ini dengan majoriti dua pertiga, sekali gus sekali lagi mengesahkan status eksklusifnya sebagai negeri simpanan tetap BN.

BN Sabah memenangi 22 daripada 25 kerusi Parlimen dan 48 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri.

Dalam memperkatakan mengenai kemenangan besar BN itu, barangkali ramai yang terlupa dengan jumlah undi popular yang diperoleh BN dan pembangkang di negeri ini, perbezaan antara kedua-duanya agak tipis sebenarnya.

Diakui perkiraan undi popular tidak boleh dijadikan bukti kemenangan mutlak bagi sebuah negara yang mengguna pakai sistem pilihan raya Komanwel tetapi perlu diingat sekiranya ia terus dikesampingkan, tidak mustahil dalam PRU-14 nanti kerajaan yang memerintah bukan lagi BN!.

Satu bedah siasat menyeluruh perlu dibuat bagi mengenal pasti punca sebenar, jangan mengandaikan semuanya kerana terpengaruh dengan dakyah dan tipu muslihat pembangkang semata-mata, tidak mustahil juga ia berlaku kerana undi protes rakyat terhadap BN sendiri.

Mengimbas kembali keputusan PRU-13 lalu di Sabah, bagi 60 Dewan Undangan Negeri (DUN), jumlah pengundi yang memilih BN ialah seramai 427,257 orang berbanding yang memilih pembangkang seramai 416,742, perbezaan hanya 10,515 undi.

Sementara bagi 25 Parlimen, undi yang diperoleh BN ialah sebanyak 421,792 berbanding pembangkang hanya 365,833 undi dengan perbezaan sebanyak 55,959 undi.

Perlu dingat, daripada 25 Parlimen dan 60 DUN itu, hanya dua kawasan sahaja yang ditandingi satu lawan satu antara BN dan pembangkang iaitu di Parlimen Sandakan dan DUN Tanjung Batu, baki kawasan lain keadaan sebaliknya berlaku yang menyaksikan beberapa kawasan menghadapi pertembungan sengit hingga tujuh penjuru.

Cuba bayangkan sekiranya dalam PRU-14 nanti, pembangkang sudah ‘insaf’ dan memilih untuk betul-betul berpakat iaitu setiap kerusi ditandingi satu lawan satu, apa yang akan berlaku kepada BN sekiranya mereka langsung tidak mengambil langkah proaktif dalam tempoh empat dan lima tahun ini untuk menarik kembali sokongan rakyat yang beralih arah kepada pembangkang itu.

Secara realitinya, banyak pihak hanya ingin mengetahui perkhabaran yang enak-enak sahaja tetapi tidak salah sekiranya ditekadkan dalam pemikiran mengenai perkara negatif kerana ia bukan memudaratkan tetapi sebaliknya boleh menyiapkan diri untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal terjadi.

Malah secara positifnya akan memantapkan lagi persediaan bagi mengelak sebarang kebarangkalian berlakunya keputusan negatif itu. Akhirnya siapa yang akan untung?.

Kembali semula secara khusus kepada para YB Sabah termasuk yang menjadi Menteri Pusat. Kini bukannya masa untuk bersenang-lenang - kerja dan terus bekerja untuk rakyat (memetik ingatan yang selalu ditekankan oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman).

Sila belek kembali fail-fail dan janji-janji lama yang belum tertunai, surat-surat aduan yang dihantar oleh rakyat, adakah semuanya sudah dilunaskan. Hasil pemerhatian dan pelbagai permasalahan yang disuarakan kepada orang-orang surat khabar termasuk juga melalui laman sosial, sebenarnya masih banyak yang perlu ‘dikerjakan’ oleh para YB.

Ingat kembali janji-janji yang diucapkan sepanjang kempen PRU-13 lalu, jangan hanya janji tinggal janji. Perlu diingat, bukan sahaja rakyat memantau tetapi malaikat pun turut mencatatnya, tanpa tertinggal walau sebesar zarah sekalipun.

Mungkin alasan terlupa boleh diterima, kerana perkataan ‘manusia’ itu sendiri berasal daripada kata akar, nasiya - yang bermaksud lupa dalam bahasa Arab. Namun setelah diberi peringatan, maka tidak lagi boleh digunakan alasan retorik ini.

Percayalah, jawatan, kepercayaan dan tanggungjawab yang diberikan oleh rakyat itu tidak akan terhenti setakat di atas muka bumi ini sahaja tetapi sebaliknya ia tetap akan dipersoal dan diperhitungkan di akhirat kelak. 

Semuanya akan mengharungi hari pembalasan itu, tiada pengecualian termasuk penulis dan manusia lain yang memegang status ‘Hamba Allah’.

Dipetik dari Utusan Online

2 comments:

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

MURNI SANTI said...

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com