Sunday, April 7, 2013

Update PRU13: Dilemma Winnable Candidate





DS Najib sudah mengumumkan pembubaran Parlimen dan Akujanji/Manifesto BN untuk PRU13. Kini tumpuan adalah kepada SPR dalam menentukan tarikh penamaan calon dan mengundi!

Bagi parti bertanding, proses memutuskan calon masih berjalan. DS Najib sudah mengumumkan senarai calon akan diumumkan lebih awal selepas tarikh penamaan calon dimaklumkan oleh SPR.

Kini ramai yang berdebar-debar samada terpilih atau tidak sebagai calon. Hinggakan kadangkala mereka lupa bahawa rakyat atau pengundi terutamanya pengundi atas pagar secara dasarnya masih lagi belum 100% membuat keputusan, parti atau calon mana yang bakal mereka undi kelak. Apalah maknanya jika terpilih dan menang tetapi tidak memerintah?

Soal calon berkait dengan winnable candidate yang dinyatakan oleh DS Najib. Ramai telah mempertontonkan dan mengiklankan diri bahawa mereka layak dipilih dan dikategorikan sebagai winnable candidate DS Najib! Kadangkala sesak nafas pun ada, lawak maharaja pun ada juga apabila melihat aksi terlampau segelintir insan dalam mempromosikan diri sebagai winnable candidate...macam-macam ada! Ada dikalangan mereka yang selama ini menyorokkan diri...melarikan diri dari rakyat dan menipu sana sini kepada rakyat...sejak dua menjak ini, tidak lekang pantang ada acara...tidak kira dijemput atau tidak...kononnya atas nama perjuangan, maka muka mereka pun terpampang dimana-mana jua majlis! Dan yang penting muka mereka mesti dirakam dan `lapor diri' dengan pemimpin tertentu.

WT ingin berpandangan sikap buruk seumpama ini memang masih ada di dalam UMNO dan BN. Dan WT yakin UMNO/BN akan tewas kepada lawan jika sikap buruk ini tidak berubah. 

Sejauh mana mereka yang tidak dicalonkan kelak akan menerima dengan hati terbuka dan berbesar hati keputusan tersebut

Bukan mudah untuk mereka menerima hakikat demikian. Segelintir mereka pula telah membelanjakan wang untuk `mengaktifkan' diri supaya diri mereka dikesan oleh radar para pemimpin atasan terutamanya DS Najib. Belum masuk lagi kos konsultansi oleh beberapa juruperunding dan pasukan pelobi!

1) Berapa ramai YB sedia ada yang menawarkan diri tidak mahu dicalonkan semula?
2) Berapa ramai YB sedia ada yang bersedia digugurkan dan menyokong calon dipilih?
3) Berapa ramai pula yang aktif dan agresif melobi menjadi calon winnable candidate?
4) Sejauhmana pula kebolehpercayaan pasukan perisik DS Najib dalam membuat penilaian winnable candidate?
5) Bolehkah semua pihak menerima calon dipilih DS Najib bukan mereka yang melobi, bukan YB, bukan bekas YB tapi calon yang benar-benar `fresh dari ladang'?

DS Najib dilemma! Dilemma dalam menentukan winnable candidate. WT berpandangan keputusan harus dibuat. Soal salah silap keputusan, hanya masa menentukan...

Tetapi memilih YB-YB sedia ada yang sudah terlalu lama (lebih dua penggal), YB-YB yang menang dengan majoriti tipis serta mereka yang telah kecundang atau memilih mereka yang memang memiliki reputasi kotor dan buruk dimata rakyat sebagai winnable candidate pastinya adalah satu keputusan paling silap DS Najib!

Jika DS Najib menelan buta-buta segala info yang disalurkan oleh agensi seperti PDRM, KEMAS, MARA, BTN dsbnya....Untuk makluman, maklumat mereka sudah bercampur aduk antara kebenaran dengan yang batil! Laporan boleh dibuat dan dipinda jika dihulurkan dengan `faedah-faedah' menarik! 

DS Najib akan membaca laporan paling menarik dan meyakinkan berkenaan seseorang jika terlalu mempercayai sumber info dari agensi-agensi kerajaan! Bukan tidak boleh dipercayai langsung...tetapi usah mempercayai 100%.

DS Najib berhadapan dengan dilemma winnable candidate.....terdapat ramai pemimpin `lama' BN termasuk UMNO yang masih tidak menerima realiti bahawa mereka harus berundur! 

1 comment:

MURNI SANTI said...

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com