Monday, June 22, 2009

KITA HARUS BERANI BERUBAH...

Warisan Tamar
22 Jun 2009

HARI ini wabak H1N1 semakin menular. Walaupun kelihatan umpama ia terkawal di Malaysia tetapi hakikatnya beberapa sekolah sudah mula menerima akibatnya. Malangnya tidak ramai berminat untuk berbicara tentangnya. Mungkin lontaran ide-ide boleh membantu kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan untuk sama-sama menanganinya. Kita yakin pihak kerajaan sentiasa dihadapan untuk memastikan virus ini tidak merebak dan terus menghantui rakyat Malaysia.

Isu kerajaan perpaduan juga seakan tiada redanya. Pakatan pembangkang kononnya sebulat suara menolak idea kerajaan perpaduan yang dicadang dan disokong oleh Presiden dan Timbalan Presiden PAS. Nik Aziz pula nampak melatah tidak berkesudahan. UMNO khususnya `dipersalahkan' atas idea kerajaan perpaduan ini sedangkan sekian lama ia dimulakan dan dicanangkan oleh pihak PAS sendiri. Ia bukan hadir dari pihak UMNO. Namun kebencian Nik Aziz meluap-luap bila ia dibabitkan dengan UMNO. Nik Aziz lebih jijik kepada seekor kucing daripada seekor babi yang menjadi penyebab virus H1N1. Realitinya pula penyokong tegar pembangkang amat taksub kepada apa saja yang dikatakan oleh Nik Aziz. Mungkin beliau maksum daripada dosa!

Ahli akademik berpendapat bahawa kerajaan perpaduan yang diutarakan oleh Hj Hadi dan disokong oleh Ust Nasaruddin adalah baik jika kita melihat positif ke arahnya. Ia tidak semestinya dilihat dari segi politik tetapi lebih jauh melihat implikasinya dari segi perpaduan rakyat dan keutuhan bangsa Melayu/Bumiputera itu sendiri. Hj Hadi dan Ust Nasa melihat idea kerajaan perpaduan jauh di luar kotak pemikiran Nik Aziz.

Sejak tamat musim EPL 2009/2009, spekulasi perpindahan bintang MU Cristiano Ronaldo ke Real Madrid telah menjadi kenyataan. Menjadi pemain bolasepak termahal dimuka bumi ini dan laba diperolehi MU tidak dapat dinafikan. Meskipun Carlos Tevez juga kelihatan tidak mahu kekal bersama MU walaupun ditawarkan gaji mingguan tertinggi kelab sepertimana diminta. MU ternyata terus mewarnai persada bolasepak Eropah malah seantero dunia.

Lain ceritanya MU di Malaysia. MU juga menarik perhatian kita dan ia juga bakal menyaksikan apakah warna landskap politik negara khususnya di Kelantan selepas keputusan diperolehi kelak. MU di Malaysia adalah merujuk kepada Manik Urai dimana letaknya PRK antara UMNO dan PAS. Rakyat dan pengundi MU juga akan menentukan siapakah pilihan mereka. Adakah kekal bersama wakil rakyat PAS atau beralih angin kepada UMNO? Saya tidak terlalu over confident dengan kemenangan UMNO. Namun, optimis UMNO juga mampu menawan hati para pengundi di MU. Ada yang berkata UMNO akan lebih tertekan jika kalah. Saya tidak merasakan demikian. Kita sering menggunakan keputusan sesuatu PRK sebagai sampling process kepada kehendak rakyat Malaysia secara keseluruhan. Saya percaya kemenangan kepada mana-mana pihak akan memberikan kelebihan psikologi. Dalam perang psikologi terhadap kekuatan parti, kemenangan amatlah penting waima dengan 1 undi sekalipun. Ia tidak dinafikan akan menyuntik semangat ahli-ahli parti walaupun ia bukanlah tiket untuk mencipta kejayaan seterusnya tanpa usaha berterusan.

Perspektif pendidikan juga tidak kurang hangatnya. Dari isu PPSMI, kini cadangan menghadkan subjek peperiksaan yang telah pun dipersetujui dan langkah mewajibkan lulus matapelajaran Bahasa Inggeris hangat diperbualkan. Ada yang mempersoalkan kewajarannya, tidak kurang yang menyambut positif. Saya secara peribadi menganggap cadangan dan tindakan ini harus dilihat secara positif. Kerajaan berulang kali menyatakan bahawa kepentingan dan `keagungan' Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan kebangsaan serta Artikel 153 khususnya tidak akan seinci pun digadaikan. Kita lihat isu pendidikan juga sering diambil peluang untuk dipolitikkan dan dipolemikkan oleh segelintir manusia yang kononnya berjuang untuk rakyat. Macam di muka bumi ini, hanya mereka yang berjuang untuk rakyat, hanya mereka yang baik hati...

Saya setuju, bahawa usaha dan tindakan lebih proaktif dan lebih tuntas diambil supaya tenaga pengajar subjek Bahasa Inggeris wajiblah diperkasakan lagi. Bukan setakat teknik pengajaran, pembelajaran dan bahan sokongan tapi juga soal kebajikan mereka juga harus diutamakan. Janganlah pula cikgu Bahasa Melayu merasa terpinggir!

Saya baru `terjumpa' blog yang memaparkan aktiviti ADUN di kawasan saya di dalam blog ini. Terimakasih atas usaha ini. Saya tujukan kepada mereka yang berada di belakang tabir blog tersebut. Mana mungkin YB Kamarlin mengetuk keyboard dan menggerakkan tetikus untuk `mneghidupkan' dan mengemaskini blog tersebut. Tapi saya harap, seharusnya blog tersebut diupgradekan menjadi laman web yang lebih dedikasi. Yang maha penting juga ia harus dipertingkatkan lagi dan disaratkan dengan segala bentuk info, aktiviti dan jangan lupa berilah ruang kepada pengunjung untuk berkata sesuatu...Jika ada 1000 komen, mungkin ada 1 yang amat berkesan dan baik untuk DUN Lumadan dan YB Kamarlin. Jika mereka yang `bertugas' dibelakang tabir blog tersebut membaca pandangan ini, saya mohon mencadangkan!!!

SALAM TRANSFORMASI...

No comments: