Monday, June 21, 2010

PRU13: Zaman Letak Songkok Pun Boleh Menang Sudah Berlalu...

Warisan Tamar
21 Jun 2010, Isnin


Nota: Adakah `tunggul kayu' yang jadi YB/ Wakil Rakyat Barisan Nasional? Kalau ada, saya tumpang sedih...Tapi ramai juga beritahu, YB/ Wakil Rakyat `Lembu/Kerbau' memang ada sebab tak kisah dicucuk hidung dan ditunda kesana kemari...asalkan Yes Boss!! Mana-mana sajalah...


Sepanjang minggu lalu topik pilihanraya boleh dikatakan hangat. Hangat sebab Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud kata akan umum tarikh pilihanraya negeri pada Sabtu, tetapi entah Sabtu bila.

Ianya juga hangat sebab Tun Dr Mahathir Mohamad andaikan ini masa terbaik Datuk Seri Najib Tun Razak buat pilihanraya umum kerana ada kajian menunjukkan 72 peratus puashati prestasi Najib sebagai Perdana Menteri.

Dalam pada itu, berucap di Bagan Datoh Ahad,Najib mengakui jentera BN setakat ini masih belum berjaya menangkis persepsi negatif terhadap pelbagai isu yang dimainkan pembangkang terhadap kerajaan.

"Bukan Barisan Nasional atau UMNO tidak baik, tetapi mainan persepsi pembangkang menyebabkan rakyat menjauhkan diri,”katanya.

Tambah hangat bila keputusan Mahkamah Tinggi terhadap kes Tian Chua yang seterusnya polimek sama ada denda RM2,000 yang dikenakan terhadap pemimpin PKR itu menyebabkan kelayakkannya sebagai ahli parlimen Batu gugur.

Maka kerana hangat pasal pilihanraya, mungkin sudah ada pemimpin-pemimpin parti sama ada pembangkang dan komponen BN sudah mengatur langkah untuk jadi calon bertanding.

Tentu paling ghairah pemimpin pembangkang jika ambil kira kedudukan mereka yang berjaya mengurangkan dua pertiga kerusi BN pada pilihanraya umum lalu.

Lagipun ketua mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilabelkan Ketua Pembohong oleh bekas wakil rakyat PKR, tidak pernah putus asa mendendangkan lagu ‘Perjalanan ke Putrajaya’ yang mula diciptanya ketika mahu bertanding di kerusi parlimen Permatang Pauh dahulu.

Ramai tahu, Anwar dan pemimpin veteran termasuk Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Datuk Nik Aziz Nik Mat mengharapkan pilihanraya ke 13 yang lebih awal sebagai ‘bas terakhir’ membawa mereka ke Putrajaya.

Cakap-cakap politik yang popular mengatakan bagi Anwar, kes dakwaan liwat ke atas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan boleh tutup fail jika beliau jadi Perdana Menteri.

Bagaimanapun soalan yang paling kritikal sekali ialah apakah komponen BN sendiri sudah siap siaga berdepan PRU 13 lebih awal? Dan apakah BN boleh kekal memerintah negara atau terima kejutan jadi pembangkang buat pertama kalinya?

Ini tidak mustahil jika melihat sindrom selesa yang masih dinikmati sesetengah pemimpin komponen BN khususnya UMNO termasuk di negeri dikuasai pakatan rakyat.

Ada blog yang pro BN mulai bertanya, hidupkah lagi UMNO di Kedah dan apa sudah jadi dengan UMNO di Selangor mahupun di Pulau Pinang.

Tidak hairan ramai bloggers meramalkan pembangkang akan terus mengekalkan kuasa di dua negeri ini selain selesa di Kelantan, Pulau Pinang dan bakal menguasai sepenuhnya Wilayah Persekutuan pada PRU 13.

Melihat senario sekeliling,banyak punca yang dikatakan bakal mengundang kekalahan BN jika pilihanraya umum diadakan dalam tempoh terdekat.

Malah, sebagai Pengerusi BN, Najib terpaksa beri ingatan supaya tidak bertelagah sesama sendiri secara terbuka sebaliknya mesti fokus untuk menghadapi cabaran musuh politik sebenar iaitu parti pembangkang.

Jarang beliau mengeluarkan kenyataan tegas, “Musuh kita ada di luar sana, musuh kita mahukan kerusi kita dalam kerajaan dan musuh kita mahu ke Putrajaya. Kita mesti pastikan BN terus berkuasa. Kenapa perlu kita dedahkan masalah kita sendiri. Beritahu saya kenapa kita perlu mencari masalah,”.

Pasti ada sebab Najib berkata demikian. Mustahil beliau suka-suka mendedahkan sikap bermusuhan dalam komponen BN.

Kegusaran Najib turut dikongsi timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sentiasa bekerja keras memastikan dasar negara dan politik yang ditegaskan jadi realiti.

Memutar ke belakang dan mengimbas kembali ke semua pilihanraya kecil selepas PRU 12, jelas nampak seperti Najib dan Muhyiddin yang bersungguh-sungguh mahu BN menang manakala sesetengah pemimpin parti dan jentera komponen bersikap acuh tak acuh.

Hampir keseluruhan jentera digerakkan oleh UMNO manakala parti komponen bergerak hidup segan mati tak mahu walaupun kerusi yang ditandingi diwaliki calon parti mereka.
Mereka hanya tahu melenting jika ada pihak desak kerusi itu diserahkan kepada UMNO.

Bagi sesetengah pemimpin komponen, soal kerusi lebih penting daripada kemenangan dan kuasa yang diperlukan oleh BN untuk terus memerintah negara.

Sebab itu Najib memberikan analogi bahawa jenis seekor kucing itu tidak penting asalkan ia dapat memburu tikus.

Pertelagahan ini sudah jadi ‘duri dalam daging’ pada komponen BN kerana akan ada yang bertindak memboikot calon dan tidak keluar membuang undi gara-gara tidak puashati dengan pemilihan calon serta parti yang bertanding.

Amaran Najib dan Muhyiddin sepatutnya jadi wisel membangkitkan semangat semua pemimpin dan jentera BN dari sindrom selesa.

Ketika zaman BN menang selesa dulu ada ungkapan, jika letak songkok bertanding dengan lambang dacing pun boleh menang.

Kata orang tak payah nak berangan…zaman itu sudah berlalu.

Melihat pada trend beberapa pilihanraya kebelakangan ini jelas sekali popular atau tidak seseorang calon menjadi faktor penentu yang besar.

Makanya sebelum nak ‘ tempah bush jaket’ mereka yang memasang cita-cita nak mewakili rakyat juga perlu belajar ukur sendiri bush jaket tu.

Jika tidak ia boleh membawa bencana.

Ada kalangan pemerhati politik yang berpendapat sebelum Najib-Muhyiddin mengambil kira tentang taikh pilihanraya soal gandingan barisan calon yang paling mantap baik untuk kerusi parlimen maupun dewan undangan negeri harus settle dulu....

No comments: