Monday, June 28, 2010

Argentina Lebih Baik Daripada Manusia Bernama KJ!



Warisan Tamar
29 Jun 2010, Selasa

ARGENTINA selesa melayakkan diri mereka ke kelompok lapan pasukan (suku akhir) terbaik Piala Dunia Bolasepak 2010. Setakat tulisan ini, tinggal satu slot lagi untuk perlawanan suku akhir yang belum diisi (Paraguay vs Japan & Sepanyol vs Portugal). Perlawanan suku akhir ini yang didominasi oleh pasukan dari benua Amerika Selatan, membuktikan semangat dan sikap patriotisme bermain untuk negara adalah segala-galanya. Berbeda dengan permainan ketika bersama kelab. Sudah pasti perlawanan suku akhir antara Belanda vs Brazil dan Argentina vs Germany bakal menjadi tumpuan.

Semalam rasanya ramai penyokong pasukan England kecewa. Saya tidak menafikan saya merupakan peminat Liga Perdana England (EPL) dan Manchester United adalah pasukan kegemaran saya. Wayne Rooney merupakan ikon dan bintang Man Utd. Namun, melihat pasukan England - pelbagai persepsi diutarakan. EPL merupakan liga bolasepak yang berprestij tinggi dan menjana pendapatan berbillion pound sterling. Para pemain seantero dunia dikumpulkan di EPL atas tuntutan `cari makan' atau perkataan canggih sedikit ialah kerjaya profesional sebagai pemain bolasepak. Demikianlah uniknya, tanpa tahap akademik melangit dan cukup sekadar skil serta `keupayaan' memikat pengurusan kelab, seseorang pemain mampu meraih pendapatan sebesar pendapatan sesebuah negara. Positifnya, ia juga telah membawa ramai pemain keluar dari hidup susah dan miskin. Nelson Valdez (Paraguay) misalnya antara pemain dari benua Amerika Selatan yang telah mengubah kehidupan miskin dan kini bersama kelab Borussia Dortmund dengan gaji mencecah 7 angka!

Pada saya, England tidak mempunyai aura langsung dalam edisi Piala Dunia 2010. Nama-nama besar kerana gah-nya EPL bukan tiket untuk menjuarai Piala Dunia. Piala Dunia bolasepak merupakan medan menangguk pemain-pemain baru oleh pengurusan kelab. Para pemain dari Mexico dan Slovakia misalnya bakal dipancing selepas ini. Mereka bermain demi negara mereka. Pemain England bermain tanpa kesatuan dan semangat. Pemain pertahanan England memalukan. Wayne Rooney tidak `mengejar' bola seperti beliau lakukan untuk Man Utd. Benarlah kata ramai orang, England `jaguh kampung'. Demikian juga dengan pasukan Perancis dan Itali. Himpunan pemain bintang dan liga domestik mereka yang hebat tidak digambarkan dalam permainan untuk negara mereka!

Sebagaimana PM Najib `menggunakan' suasana kemeriahan Piala Dunia bolasepak dalam ucapan pembentangan RMK10 baru-baru ini, bahawa pasukan yang berjaya perlu melakukan serangan yang berkesan. Bertahan dan bermain secara selamat (playsafe) tidak mampu membawa pasukan ke peringkat yang lebih jauh. Ekonomi negara harus dipacu dengan corak `menyerang', kreatif `mengaut' peluang ekonomi domestik dan antarabangsa akan mendorong prestasi ekonomi yang lebih mantap. Justeru, permainan secara menyerang sudah tentu mengundang risiko. Bak kata orang, higher risks, higher returns! Jadi, no risk maka no return? Yang penting risks management yang baik juga hendaklah disediakan. Agar sebarang `conter attack' dapat dipatahkan dan tidak mengundang musibah.

PM Najib juga mengingatkan dan menyeru semua pemimpin dan ahli UMNO dan BN agar bertindak lebih proaktif melakukan serangan balas terhadap pihak lawan. Maknanya kini bukan masa untuk playsafe atau bermain secara bertahan! Bagaimana pula dengan respons pemimpin dan ahli? Bloggers pro UMNO/BN, sudah banyak kali menulis tentang layunya `semangat' sebilangan pemimpin dan ahli UMNO/BN. UMNO/BN khususnya di negeri dimana mereka adalah pembangkang, dianggap tidak proaktif dan lembab! Pihak lawan (Pakatan Rosak) sudah `mendedahkan' banyak kelemahan tapi dilihat masih `ampuh' bertahan kerana jentera UMNO/BN tidak proaktif dan kreatif melakukan serangan. Sindrom `skuad England' yang asyik berbangga dengan nama besar dan kejayaan silam, tidak akan membawa kejayaan kepada UMNO/BN. Justeru, UMNO/BN harus bingkas dan mengambil kesempatan semaksima mungkin dalam kekalutan pihak lawan.


Malangnya, cabaran PM Najib supaya serangan balas yang berkesan harus dilakukan sekarang nampak tidak berbalas. Manakan tidak, jika UMNO sendiri mencipta masalah sendiri dan masih tidak sedarkan diri. Misalnya, UMNO Bahagian Rantau Panjang yang buat `lawak bodoh' baru-baru ini! Ketua Pemuda UMNO, YB KJ pun dua kali lima sama! Jangan jadikan diri anda liabiliti. Lebih baik diam daripada bersuara. Alahai KJ... Semoga jangan ada lagi yang suka melakukan tindakan `ekstrem' yang kononnya mereka hebat. Lihat KJ1, KJ2, Si Kitol

Akhir kalam, ada pemimpin UMNO yang melakukan serangan seperti gesaan PM Najib. Tapi serangan yang tidak `berkesan' terdedah kepada `counter attack' dan tidak akan membawa apa-apa perubahan. Seorang sahabat berkata wang / duit boleh membeli kejayaan! KJ ada resepi sebenarnya...KJ memang boleh. KJ Boleh! Boleh Blah...

Viva Argentina...
adios amigos!


No comments: