Tuesday, May 7, 2013

PRU13 Dedahkan Muslihat Orang Cina




Segala debaran PRU13 seolah-olah telah berakhir. Hakikatnya tidak. 


Sebelum PRU13 debaran politik amat tidak menentu. Setelah pengumuman keputusan PRU13 sehingga awal pagi 6 Mei 2013, ternyata debaran politik pasca PRU13 bakal berterusan. 


Dengan kemenangan boleh dikatakan tipis BN iaitu 133 kerusi Parlimen manakala Pakatan Rakyat dengan 89 kerusi, persekitaran politik Malaysia akan terus diwarnai dengan aksi-aksi politik dari kedua-dua belah pihak.


Kesimpulan awal blog ini berdasarkan keputusan PRU13 semasa adalah; 

Komuniti Cina Malaysia telah menghantar mesej melalui pola undi mereka bahawa mereka `tidak’ bersama BN dalam merealisasikan transformasi yang dilaung-laungkan oleh Najib. 
DAP menang dengan bergaya. Apakah Malaysia Malaysian mereka sudah menjadi sebati dikalangan orang Cina?

MCA dan Gerakan bolehlah dikatakan `sudah’ dikuburkan pada PRU13. Orang Cina nampaknya sangat benci dengan MCA dan Gerakan.

MIC juga semakin tidak relevan kepada komuniti India Malaysia. Walaupun telah memenangi beberapa kerusi, itupun pastinya dengan bantuan undi orang Melayu. Undi masyarakat India di lain-lain tempat tidak membantu calon BN.

MCA, Gerakan dan MIC tidak menyumbang langsung kepada kejayaan BN. Meskipun pelbagai bantuan telah dicurahkan kepada mereka oleh kerajaan pimpinan Najib.

UMNO menang 109 dari 120 kerusi ditandingi. Nampak berjaya tetapi tidak memuaskan.

BN adalah UMNO yang dikuasai oleh komuniti Melayu. Pakatan Rakyat adalah DAP yang dikuasai komuniti Cina. Mungkinkah perpecahan dan jurang antara orang Melayu dan orang Cina sedang berlaku?

Orang muda atau dari saluran 3 dan saluran 4 peti undi telah menunjukkan kecenderungan kepada anti establishment atau lebih tepat tidak bersama BN. BN harus mempunyai strategi ampuh menangani perkara ini. BN hanya ada lebih kurang 5 tahun untuk menyelesaikan dilemma ini.

BN harus melihat semula mekanisme terbaik untuk mereka memenangi hati orang muda. Bukan sekadar mengula-gulakan mereka dengan aktiviti pesta-pestaan dan hiburan.

Pakatan Rakyat menunjukkan peningkatan ketara walaupun tewas di Kedah tetapi sudah bertapak malah menafikan 2/3 majoriti di negeri-negeri dikuasai BN.

PRU14 akan datang jika prestasi Pakatan Rakyat berkekalan, pasti akan berlaku perubahan pemerintahan kerajaan Persekutuan andai BN tidak melakukan overhaul terhadap organisasi dan kepimpinan mereka.

Kemenangan BN di Kedah penawar kepada prestasi hambar BN. BN semakin longgar disemua negeri kecuali Kedah dan Sarawak.

Misalnya di Sabah, Pakatan Pakyat termasuk parti STAR sudah mempunyai 12 kerusi DUN dan pasti akan menambahkan panas sesi DUN selepas ini. Peningkatan undi popular pembangkang juga harus diambil berat oleh BN. Janganlah asyik menyalahkan orang lain.

Johor, Terengganu, Melaka, Negeri Sembilan juga sudah mula ditembusi oleh Pakatan Rakyat. Manakala Penang, Selangor dan Kelantan semakin kukuh dengan cengkaman Pakatan Rakyat.

Perak dan Terengganu pula tidak stabil dan pada bila-bila masa boleh berlaku kejutan jika BN tidak berubah secara total.

Pemilihan calon BN masih menjadi persoalan. Kebergantungan kepada beberapa agensi kerajaan dan `kuasa’ pemimpin tertentu dalam menentukan senarai calon jika diteruskan pada PRU14 pasti akan mengundang bala kepada BN.

BN harus membenarkan kemasukan dan penglibatan lebih ramai muka baru dan golongan professional dalam organisasi mereka. Masalahnya adalah `orang lama’ tidak membenarkan ia berlaku. Orang lama ini seolah-olah mempunyai mempunyai kuasa ugutan seperti menyertai Pakatan Rakyat jika mereka `diabaikan’. BN harus berani bergerak tanpa mereka dan berani `mengorbankan’ mereka. Jika tidak, merekalah yang akan mengorbankan BN dari dalam.

Kejayaan Pakatan Rakyat di Selangor memperlihatkan kepincangan dan kegagalan BN. BN Selangor perlu dirombak sepenuhnya. Muka lama dalam kepimpinan BN termasuk UMNO hendaklah digugurkan. BN harus lebih berani!

BN harus juga berani membiarkan `orang muda’ dan professional memimpin teraju parti terutamanya di peringkat negeri.

Barisan kabinet Najib, tidak semestinya terikat dengan pemimpin BN sedia ada. Golongan muda dan professional hendaklah diketengahkan. Usaha Najib sebelum ini nampaknya tidak begitu Berjaya dalam menangani orang muda.

Perlantikan senator kuota BN kepada pemimpin lama BN sebagai platform atau janji kedudukan akibat kekalahan atau tidak terpilihnya mereka sebagai calon tempohari hendaklah dihentikan. Biarkan orang muda dan professional pro BN mengisi kekosongan tersebut.

BN harus berani melakukan transformasi total politik. Ini adalah untuk survival politik BN itu sendiri. Jika tidak, BN harus menyediakan lubang kubur mereka sendiri pada PRU14 akan datang. Ini penting dalam menghadapi PRU14 akan datang kerana jumlah undi orang muda akan melebihi jumlah undi orang `lama’.

BN harus berhati-hati. Jika PRU12 Anwar Ibrahim boleh merancang `membeli’ Ahli Parlimen BN untuk Pakatan Rakyat memerintah. Maka, sindrom 16 September pasti boleh berulang!

BN Sabah dan Sarawak hendaklah diberikan kedudukan sebaik mungkin dalam kabinet Najib. Bagi mengelak peristiwa 16 September berulang. Bukankah meletihkan untuk berkejar-kejaran ke Taiwan?

Jangan sampai yang dikendong berciciran, yang dikejar tidak diperolehi. Maka, perlukah tuntutan-tuntutan kaum Cina dan India dipenuhi setiap kali mereka mengugut? Bagaimana jika orang Melayu/Bumiputera juga mengugut? Najib harus lebih bijaksana! Inilah cabaran terbesar Najib. Hanya kesungguhan dan keberanian Najib akan merealisasikannya.



Keputusan PRU13 harus diterima dengan lapang dada oleh semua pihak. Berpolitik sepanjang masa akan menjejaskan usaha menuju negara maju berpendapatan tinggi dan mencapai Wawasan 2020. 

Hakikatnya, BN masih perlu berubah dan meneruskan perubahan. Pakatan Rakyat harus melupakan budaya demonstrasi tanpa henti dan sebarang usaha membeli Ahli Parlimen BN. Biarkan demokrasi melalui pilihanraya dihormati. 

Kini yang penting bukan lagi individu atau parti masing-masing tetapi negara Malaysia tercinta.

3 comments:

zari said...

Komen dan analisa yg panjang tu semua tak ada guna sbb hanya satu perkataan yg sekarang ada DALAM KAMUS sekarang yaitu "UBAH".

Tilam lama tukar baru.

It is not about bad government but wanting to have new government.

Jadi politik pujuk rayu dah tak laku lagi. Kata orang best defence is attacking kata. Mcm yg sedang PR lakukan sekarang ni kat BN. Attack attack attack and attack....

Jadi future BN's survival pun bergantung kpd the way it atacked its enemies.

First cut the enemies logistic, then their supplies, then "kill" the enemies just like what DAP is doing to MCAandGERAKAN in its strategies.

PR guna perinsip enemy of my enemy is my friend.
So najib pun mesti berani cantas mencantas without fear kalau nak survive in politic. He cant be pleasing everybody sbb nanti nampak byk kelemahan.

Melayu jgn hilang kuasa politik.

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

MURNI SANTI said...

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com