Friday, April 19, 2013

Update PRU13: Calon Bebas Lebih Ramai & Lebih Berwibawa!



Nota: WT percaya fenomena calon Bebas akan mewarnai PRU13 ini. Jangan perlekeh dan memandang rendah keupayaan mampu menang calon Bebas. Dalam situasi bilamana calon BN dan calon Pakatan Rakyat kedua-duanya boleh dikategorikan hampehhhh, sekiranya personaliti calon Bebas berkenaan lebih baik dari calon lain maka tidak mustahil kemenangan bukan untuk BN dan bukan juga untuk Pakatan Rakyat. 

Adakah calon Bebas akan mewujudkan `third force' yang kukuh pada PRU13? Yang pasti ada dikalangan calon Bebas aalah winnable candidate sebenar, pilihan rakyat dan undi rakyat kerana calon berkenaan bukan kerana mana-mana parti. Kelebihan calon Bebas berkualiti juga adalah undi atas pagar dan undi protes terutamanya dari ahli BN dan ahli Pakatan Rakyat! 

PRU13 benar-benar akan mengejutkan!


Penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) hari ini dijangka menyaksikan beberapa kejutan, termasuk pertembungan sesama ahli parti kerana tidak puas hati dengan pencalonan yang ditetapkan oleh kepemimpinan parti atau kecewa selepas tidak dicalonkan.

PRU-13 juga diramalkan akan menjadi pilihan raya umum paling ramai calon Bebas bertanding, selain pertandingan tiga penjuru atau lebih terutama di Sabah dan Sarawak kerana kegagalan pembangkang berkompromi untuk membentuk pertandingan satu lawan satu menentang Barisan Nasional (BN).
Sarawak dijangka menyaksikan paling ramai calon bertanding di sebanyak 31 kerusi Parlimen, terutama calon Bebas.

Pertarungan tiga penjuru atau lebih dijangka berlaku di sekurang-kurangnya enam kerusi, iaitu Parlimen Mas Gading, Sri Aman, Lubok Antu, Sarikei, Julau dan Selangau.

Sehingga jam 8 malam tadi, 284 borang pencalonan sudah dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) setakat semalam, sedangkan jumlah kerusi ditandingi hanya 31.

Sabah buat kejutan

Sabah juga bakal menyaksikan banyak pertandingan lebih tiga penjuru kerana kegagalan pembangkang bergabung untuk menentang BN, termasuk bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Lajim Ukin dan bekas Timbalan Presiden UPKO, Datuk Wildfred Bumburing yang keluar BN dan bertanding atas tiket PKR.

Parti Maju Sabah (SAPP), USNO, Parti Reformasi Negeri (STAR) cawangan Sabah, turut meletakkan calon dan akan bersaing dengan PKR, DAP dan PAS untuk menentang BN. Selain itu, seperti kelaziman di Sabah, ramai calon Bebas akan muncul di pusat penamaan calon akibat tidak puas hati kerana tidak dipilih bertanding.

Pertandingan tiga penjuru juga dijangka berlaku di sekurang-kurangnya empat kerusi di Kelantan apabila calon Bebas diramal bertanding menentang BN dan pembangkang.

Penyandang Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali yang mengharapkan BN memilihnya sebagai calon mesra BN, dikatakan mahu bertanding calon Bebas jika namanya tidak disenaraikan pagi ini.

DUN Guchil dijangka menyaksikan pertandingan empat penjuru antara BN, PKR dan dua calon Bebas, manakala Nenggiri dan Selinsing berlaku tiga penjuru kerana tidak berpuas hati dengan parti masing-masing meletakkan calon.

Di Terengganu juga dijangka berlaku pertembungan sesama calon PKR dengan PAS dan BN dengan calon yang tidak berpuas hati dengan pencalonan parti. Antaranya di Parlimen Dungun, DUN Bukit Besri dan DUN Rantau Abang.

Pulau Pinang pula dijangka menyaksikan 10 pertandingan tiga penjuru, manakala satu empat penjuru. Antara punca kerana Parti Cinta Malaysia (PCM) mengemukakan lima calon dan kehadiran lima calon Bebas serta satu tiga penjuru berikutan pertembungan PKR dan PAS.

Empat penjuru pula membabitkan kerusi Parlimen Batu Kawan dengan BN diwakili N Gobalakrishnan, DAP diwakili P Kasthuriraani, calon Bebas yang juga bekas Penyelaras BN Batu Kawan, A Mohan dan PCM diwakili Naib Presidennya, Huan Cheng Guan.

Empat lagi kerusi Parlimen menyaksikan perlawanan tiga penjuru. Parlimen Tasek Gelugor Shabudin Yahya mewakili BN beri saingan kepada Datuk Seri Abdul Rahman Maidin (PAS) dan bekas Timbalan Menteri Pertanian dan Pembangunan Asas Tani, Datuk Seri Mohd Shariff Omar yang mahu bertanding Bebas.

Sebanyak enam DUN pula diramal menyaksikan perlawanan tiga penjuru dengan DUN Sungai Acheh mencatatkan pertembungan menarik antara BN, PAS dan PKR dengan calon masing-masing ialah Datuk Mahmud Zakaria, Yusni Md Piah dan Badrul Hisham Shaharin.

Ahli DAP tanding Bebas

Ramai ahli dan pemimpin negeri yang tidak berpuas hati dengan DAP akan bertanding calon Bebas, terutama di Negeri Sembilan. Antaranya Parlimen Seremban, DUN Temiang, Bukit Kepayang, Senawang dan Port Dickson, mana-kala bekas ahli PKR, Shahrudin Abdul Hamid bertanding Bebas menentang PAS dan BN.

Kedah juga bakal menyaksikan pertarungan menarik kerana Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) akan meletakkan ramai calon. Parti Bersatu Sasa Malaysia (Bersama) meletakkan Jawahar Raja Abdul Wahid di Parlimen Alor Star dan DUN Bakar Bata.

KITA bertanding di DUN Pedu, Sungai Tiang, Gurun, Bukit Selambau, Bakar Arang, Sidam, Kuala Ketil, Merbau Pulas dan Lunas serta Parlimen Pendang dan Sungai Petani. Bekas pengerusi KITA Kedah, Zamil Ibrahim dijangka bertanding di Sidam.

2 comments:

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

MURNI SANTI said...

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com