Friday, May 31, 2013

Pemilihan UMNO 2013: Pasti Hangat & Muka Baru






Pemilihan UMNO 2013 yang ditangguhkan pada tahun lepas disebabkan PRU13 pasti menjanjikan debaran hebat sehebat PRU13. Dengan format dan kaedah pemilihan yang baru dimana melibatkan lebih ramai pemilih iaitu ahli UMNO. Yang paling penting adalah pemimpin yang akan dipilih nanti adalah teraju kepimpinan UMNO dan BN bagi menghadapi PRU14 akan datang. Cabaran PRU14 amat pasti berbeza dan pasti lebih hebat dan ganas berbanding PRU13!


Amat penting transformasi politik dalam UMNO direalisasikan oleh ahli UMNO bagi berhadapan dengan cabaran yang sangat mencabar. Pemimpin dinosaur yakni yang sudah terlalu lama sepatutnya bermuhasabah diri. Berundurlah secara terhormat! Jangan ingat UMNO dan BN hanya anda yang boleh menerajuinya. UMNO dan BN tidak akan mati tanpa anda. Jika ahli UMNO tidak berfikiran lebih maju maka barisan kepimpinan UMNO tidak akan berubah dan pasti akan lebih terkulai pada PRU14. 

Jangan beranggapan UMNO sudah terlalu kuat walaupun menang 88 kerusi Parlimen pada PRU13. Hakikatnya di Selangor umpamanya UMNO semakin terpinggir. Di Kelantan juga menerima nasib serupa. Di Sabah yang menjadi deposit tetap UMNO dan BN sudah mula goyah dengan mengambilkira majoriti sebenar beberapa YB UMNO/BN yang menurun. Bagaimana kita perlu menangani dan meraih undi orang muda yang pasti bertambah pada PRU14 akan datang?

Ayuh ahli UMNO! Kita lakukan perubahan bersama DS Najib.


KUALA LUMPUR 31 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemilihan parti bagi semua peringkat iaitu daripada cawangan hingga Majlis Tertinggi (MT) akan dijalankan pada tahun ini.

Presiden UMNO berkata, untuk proses pemilihan kali ini, format baru akan digunakan iaitu berdasarkan beberapa pembaharuan yang telah dibuat dalam Perlembagaan parti antaranya pemilihan jawatan MT hingga Presiden dilakukan oleh hampir 150,000 perwakilan di 191 bahagian.

Sambil mengakui sistem baru itu mencabar dan begitu kompleks beliau berkata, pemilihan pemimpin-pemimpin UMNO kali ini melibatkan jumlah perwakilan yang amat besar berbanding sistem pemilihan sebelum ini.

"Jumlah perwakilan yang hampir 150,000 orang itu tidak termasuk jumlah perwakilan yang akan memilih pemimpin-pemimpin di peringkat sayap yang terdiri daripada Pemuda, Wanita dan Puteri.

"Setiap sayap mempunyai 100,000 perwakilan yang akan memilih pemimpin-pemimpin mereka. Saya akui jumlah ini cukup besar walaupun tidak sebesar pengundi yang diuruskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO di Menara Dato' Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini malam ini.

Bagi memudahkan perjalanan proses pemilihan, Najib berkata, pihak pengurusan UMNO yang diketuai oleh bekas Menteri Besar Perak, Tan Sri Tajol Rosli; Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Abd. Rauf Yusoh akan turun ke negeri-negeri untuk memberikan penerangan tentang proses pemilihan baru itu.

Beliau berkata, antara perkara utama yang akan disentuh oleh pihak berkenaan ialah mengenai kefahaman perwakilan serta logistik.

"Oleh itu kita akan menunggu maklum balas dari mereka sebelum pemilihan di peringkat cawangan dapat dijalankan sepenuhnya" ujarnya.

Atas sebab itu juga beliau menjangkakan pemilihan di peringkat cawangan hanya dapat dimulakan pada 15 Julai sehingga 31 Ogos.

Bagaimanapun ujarnya, tarikh untuk pemilihan bagi peringkat bahagian dan MT masih belum ditetapkan lagi.

Menjawab satu soalan beliau berkata, pemilihan jawatan MT hingga Presiden oleh hampir 150,000 perwakilan itu akan dibuat serentak pada satu tempoh ditetapkan.

"Cara mana pemilihan kita akan tentukan sama ada dengan cara mengangkat tangan, guna kertas undi, guna dakwat kekal atau sebagainya," ujarnya.

Ditanya sama ada beliau bersedia untuk dicabar bagi jawatan Presiden, Najib berkata, UMNO merupakan sebuah parti terbuka dan sebuah parti yang benar-benar demokratik.

"UMNO tidak seperti parti-parti yang lain," katanya sinis.

2 comments:

otaistillkick said...

pemilihan umno memang perlu satu rombakan agar lebih mantap ....


http://relaxkedaikopi.blogspot.com/2013/06/bahang-panas-hulu-selangor.html

MURNI SANTI said...

Saya MENJADI ANDA SEMUA PADA HALAMAN INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, Aa wanita, ibu, saudara perempuan dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGELUARAN ESTATE REAL dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tiada siapa yang mahu meminjam wang untuk melengkapkan projek komersial kami telah dalam pembinaan beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang mendakwa sejumlah besar wang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik-baiknya dan membantu, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak untuk menanggung dan saya kehilangan semua harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA GANTI PELANGGAN GLOBAL syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang sebenarnya memberi saya harapan dan memberitahu saya tidak bimbang bahawa syarikat itu akan meminjamkan saya wang, walaupun jumlah yang saya perlukan adalah besar, dan saya dapat memberi mereka keperluan yang ada beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya pergi melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan wang yang saya minta selepas telah mengesahkan saya layak untuk pinjaman, saya diminta menunggu, untuk mengejutkan saya yang paling besar pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya melakukannya dengan baik, ini menjadikan kehidupan saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA JUTA PELAYAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI AKU
Murni Santi
murnisanti55@gmail.com