Tuesday, November 25, 2008

FUNDAMENTAL CHANGES IN UMNO

November 25, 2008

KUALA LUMPUR, Nov 25 (Bernama) -- Umno Youth chief Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein said the party has to make fundamental changes and re-look at its structure after the March election.These were important to ensure disciplinary problems such as money politics could be overcome, he said."This issue has often been raised during party elections. To deal with it effectively, we have to look back at the party's structure."I believe we will do it after the March election. This positive development must allow us to look at the party's structure, the changes that we want to make after March," he told reporters at the Parliament lobby Tuesday.He was commenting on the remarks by Umno deputy president Datuk Seri Najib Tun Razak yesterday that efforts to eradicate money politics in the party were a process that require political will and realistically, it could not be solved in the near term.

Hishammuddin who is Education Minister, said those who were given party posts after the March election must also be united and determined in dealing with the issue."Hopefully after the election we can see, especially in terms of the structure, constitution, our struggle which demand us to look back at what we have done not only in Umno but also in Barisan Nasional after the 12th general election," he said.

On the stance by Umno Youth chief contestants Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir and Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo not to hold government posts even if they won the election, Hishammuddin said: "It is up to them.""We always offer ourselves to serve if we are given the opportunity to serve no matter what. MCA Youth chief Datuk Dr Wee Ka Siong who is also Deputy Education Minister, like it or not Wee has to accept and bear it because our objective to offer ourselves is to serve."If the leadership thinks we have an advantage to serve not only in the party but also in the government, why not," he said.

Monday, November 24, 2008

AIR DAN MINYAK

Warisan Tamar
24 November 2008, Isnin


MINGGU lepas (17-19 Nov) saya berkesempatan menghadiri Persidangan Air Rantau Asia Pasifik (1st) yang diadakan di sebuah hotel terkemuka di Subang Jaya. Ia adalah anjuran bersama Persatuan Air Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya (SWAn) dan Institut Strategik dan Kajian Antarabangsa (ISIS). Ia dirasmikan oleh YB DS Najib Tun Razak. Sudah tentu ia adalah satu forum dan konvensi yang membincangkan tentang keperluan asas penduduk dunia khususnya di rantau Asia Pasifik iaitu air.

Dalam keghairahan ramai pihak membicarakan perihal harga minyak dan implikasinya kepada pasaran ekonomi serta kepentingannya kepada penduduk dunia, tidak ramai yang menyedari mahupun bersungguh-sungguh dalam membicarakan isu air. Bukan soal air lebih penting daripada minyak atau sebaliknya yang ingin saya kongsikan kali ini tapi sebagai ahli Persatuan Air Malaysia, saya rasa ada baiknya saya berkongsi pandangan tentang air.

Majoriti diantara kita tahu dan sedar betapa pentingnya seliter air berbanding seliter minyak petrol. Walaupun hakikatnya kedua-duanya adalah amat penting kepada kehidupan manusia ketika ini. Namun berapa ramaikah yang ingin tahu dan ambil pusing tentang permasalahan air disekeliling kita. Mengikut statistic, Asia Pasifik termasuk Malaysia yang mempunyai 60% atau lebih separuh daripada populasi penduduk dunia berkedudukan antara terbawah dari aspek sumber air bersih per kapita. Mungkin statistic sebegini belum cukup mengejutkan kita kerana ketika ini kita masih mudah memperolehi air terutamanya untuk di minum. Tetapi amat kurang menyedari bahawa sumber air bersih itu sudah semakin terhakis dan tercemar di dalam negara kita. Lihat sahaja kegagalan kempen Cintailah Sungai Kita. Adakah kita perlu menyalahkan pihak kerajaan semata-mata? Atau kita lebih bimbang dan histeria apabila harga minyak naik berbanding jika sumber air kita semakin mengecil?

Saya acapkali juga berhadapan dengan masalah bekalan air apabila berada di kampong. Samada air tidak ada sepanjang hari atau tekanan air yang agak mengecewakan. Jika dulu terdapat sungai yang masih boleh digunakan untuk mandi manda tetapi kini Sg Silaun malah Sg Gadong di kampong saya juga sudah menemui `ajal’nya. Banyak factor yang memainkan peranan kepada `kematian’ sungai berkenaan. Memperolehi bil air setiap 3-6 bulan sekali sudah menjadi perkara biasa dan tidak menimbulkan huru hara. Yang ada cuma rungutan bermusim akibat terpaksa membayar jumlah yang agak besar sekaligus.

DS Najib dalam ucapan perasmiannya menekankan betapa satu transformasi dan satu kerangka kerja baru diperlukan. Konsep sanitasi lestari juga dicadang supaya dikaji secara mendalam dengan memberi penekanan terhadap pengasingan punca pencemaran air pada peringkat sumber, mewujudkan kemudahan berasingan bagi meningkatkan kecekapan dan menggunakan semula keluaran sampingan terutamanya air dan kumbahan yang sudah dirawat. Sanitasi lestari memiliki keanjalan untuk mendekati masyarakat dan kos diperlukan juga kecil berbanding pendekatan sanitasi secara konvensional.

Isu Non Revenue Water (NRW) atau Air Tanpa Hasil adalah isu penting bagi pemain dalam industri air. Ia secara ringkas berkaitan dengan kehilangan atau kebocoran air yang sudah dirawat disebabkan oleh pelbagai faktor seperti kemudahan perpaipan yang usang, kecurian air, kebocoran paip dan sebagainya. Di Pulau Pinang, kadar NRW adalah dibawah 20% dan merupakan yang terbaik di negara ini. Manakala di Selangor termasuk Kuala Lumpur dan Putrajaya, kadar NRW terkini telah diturunkan dengan usaha agresif pihak Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) iaitu dari lebih 40% sebelum diambil alih kepada sekitar 30% selepas lebih kurang 4 tahun pengambilalihan pengurusan air.

Menyedihkan tetapi secara peribadi saya sudah menjangkakannya apabila kadar NRW di Sabah adalah pada kadar yang agak tinggi iaitu 43% di Tawau manakala 39% di Kota Kinabalu. Kadar NRW kebangsaan adalah ditetapkan pada kadar 34%. Bermakna, kadar NRW di Sabah masih di atas paras NRW sasaran peringkat kebangsaan. Apakah sinonimnya kadar NRW ini? Ia menunjukkan masih banyak langkah-langkah yang perlu diambil dan dilaksanakan oleh Jabatan Bekalan Air dan kerajaan negeri Sabah supaya menurunkan kadar NRW ini. Kadar NRW yang tinggi menunjukkan banyak kebocoran dan kegagalan dalam pelbagai aspek pengurusan air. Misalnya pada tahun 2007, kerajaan negeri Sabah hanya memperolehi suku daripada hasil air yang sepatutnya diterima iaitu daripada 130 juta liter air yang dihasilkan di Tawau.

Timbalan Ketua Menteri Sabah merangkap Menteri Pembangunan Infrastruktur, Datuk Raymond Tan berkata terdapat 7 langkah untuk menurunkan NRW iaitu memperkenalkan sistem pengagihan air yang lebih berkesan, mengganti paip air yang usang berusia lebih 25 tahun, memastikan pembaikan dan penyenggaraan paip yang konsisten, pemantauan kebocoran air melalui districts metering zone (DMZ), mewujudkan hydraulic model supply system yang lebih efisien, dan mengenalpasti penyambungan haram air terutamanya di kawasan setinggan. Kesemua ini telah dilaksanakan oleh pihak SYABAS dan ia jelas memberi impak yang berkesan dalam mencapai target menurunkan kadar NRW. Namun persoalannya, kesemua tindakan ini amat memerlukan sumber dana (CAPEX) yang amat besar. Sudah tentu rakyat atau penduduk Sabah amat menantikan pengagihan air yang lebih cekap dan bersih. Tapi bagaimana dengan soal menanggung kos? Atas dasar itu, pengkorporatan dan penswastaan pengurusan air telah dilaksanakan di kebanyakan negeri di Semenanjung. Persoalan lain, Sabah dan Sarawak pula tidak tertakluk di bawah Suruhanjaya Pengurusan Air Negara (SPAN) dan ia juga tidak tertakluk kepada `kemestian’ untuk mengkorporatkan pengurusan air di negeri-negeri. Adakah kerajaan negeri Sabah mampu menyediakan dana yang amat besar untuk menangani permasalahan air di Sabah? Jika pun diswastakan, bagaimana dengan kesan kenaikan tariff air yang tidak dapat tidak akan berlaku sebagai imbalan balik ke atas kerja-kerja yang ditanggung oleh syarikat konsesi kelak?

Yang jelas seperti kata pegawai Jabatan Bekalan Air Sabah, sasaran mereka untuk jangka panjang adalah untuk mengurangkan kadar NRW di negeri Sabah daripada 56% kepada 28%. Bagaimanakah sasaran itu dapat dicapai?

Penduduk di Sabah amat bersyukur kerana walaupun kadar NRW yang begitu tinggi dicatatkan tetapi keresahan tentang bekalan air belum sampai ke tahap yang memuncak. Tapi apakah usaha kita sebagai pengguna air? Adakah kita hanya mengharapkan usaha orang lain dan pihak kerajaan semata-mata? Bak kata kawan, tiada petrol habis-habis kereta tidak dapat jalan tapi kalau tiada air...

Semoga kita akan lebih menghargai air yang kita minum dan kita gunakan seharian. Kalau harga minyak naik pun sampai berlaku pergaduhan di stesen minyak akibat berebut untuk mendapatkan minyak pada harga rendah sebelum jam 12 tengahmalam, bagaimana agaknya jika berlaku krisis air di bumi tercinta Sabah...Mudah-mudahan kita dijauhkan daripada malapetaka berkaitan!


Salam Transformasi....

Wednesday, November 19, 2008

EKONOMI LEMBAB POLITIK HANGAT

Warisan Tamar
18 November 2008 Selasa


SUDAH agak lama saya tidak melontarkan pandangan dalam blog ini atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Walaubagaimanapun, saya terus dan kekal mengikuti perkembangan politik tanahair. Malah dalam suasana sekarang tumpuan juga harus diarahkan kepada keadaan ekonomi malah sosial dalam negara yang tidak kurang hangatnya. Saya tidaklah berniat untuk mengulang atau menulis panjang tentang apa yang berlaku dalam negara dalam beberapa minggu ini terutamanya dari sudut politik. Tetapi secara umumnya, kalau cerita politik tetap politik jugalah. Kata orang dalam suasana ekonomi yang bergerak perlahan kini, cerita politiklah yang kekal paling rancak dan bertali arus perbahasannya terutamanya dimeja-meja kedai kopi.

Bagi kelompok korporat mahupun mereka yang berada di bawah payung syarikat besar atau kecil, tumpuan dan usaha tuntas sedang dihalakan dalam mencari dan merangka perancangan kewangan terutamanya bagi menghadapi tahun 2009. Usaha untuk mengurangkan atau meminimakan kos operasi dalam pelbagai cara merupakan agenda utama bakal dilaksanakan untuk berhadapan dengan tahun ekonomi yang dianggap sukar iaitu tahun 2009. Itulah tumpuan tenaga pengerak syarikat-syarikat terutamanya di ibukota Kuala Lumpur. Tahun 2009 memang tahun yang agak sukar untuk syarikat-syarikat besar dan kecil. Ini juga bakal menguji sejauhmana akal dan strategi untuk mengekang kelembapan ekonomi dan mengekalkan perkhidmatan di tahap yang tertinggi. Malangnya, secara peribadi saya tidak nampak kesungguhan rakan-rakan di sektor awam dalam mendepani masalah yang hangat dibicarakan bukan setakat di arena domestik malah menjangkau ke peringkat global. Mungkin ada usaha ke arah itu tetapi ia mungkin tidak segigih rakan-rakan di sektor swasta. Bak kata orang bekerja dengan sektor awam tetap ada gaji walaupun ekonomi merudum. Dan itu jugalah sebabnya ramai termasuk saya sendiri suatu masa dulu amat teruja dan bercita-cita besar untuk memegang jawatan dalam sektor awam. Namun, apakah kepercayaan sedemikian akan berkekalan sampai bila-bila?

Kita amat bernasib baik. Kerajaan diperingkat pusat masih cukup kuat untuk mengharungi saat-saat sukar ini. Kita masih memiliki kabinet yang mempunyai pengetahuan dan pengalaman luas dalam merungkaikan masalah ekonomi. Meskipun ada berkata, ada juga anggota kabinet yang hanya meletakkan posisi diri di dalam barisan kabinet tetapi realitinya masih ramai individu yang jauh berkemampuan terutamanya dalam mengekang kemelesetan ekonomi dan dalam soal pengurusan yang berkesan.

Bagi yang kurang mahir ekonomi sudah tentu beranggapan bajet alternatif oleh pembangkang yang mencadangkan perbelanjaan kerajaan dikurangkan kira-kira RM24 bilion adalah satu langkah jimat cermat. Manakala kerajaan BN sekarang akan `membazir’ RM24 bilion. Sebab itu bajet 2009 yang mencatatkan defisit adalah antara langkah kerajaan agar suntikan perbelanjaan yang besar akan merangsang ekonomi dalam negara. Pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan juga langkah yang pre-emptive untuk mendepani masalah ekonomi global agar tempiasnya tidak begitu membasahi asas ekonomi negara yang amat penting kepada kesejahteraan rakyat amnya.

Dan paling penting, kakitangan sekotr awam haruslah mensyukuri bahawa 2009 mereka masih mempunyai pendapatan dan mengekalkan pendapatan boleh guna mereka walaupun tidak dinafikan akan mengalami pengecutan khususnya faktor kenaikan harga dan inflasi. Kerajaan berusaha gigih agar kadar inflasi dapat diturunkan di bawah kadar semasa iaitu sekitar 8% dan kerajaan juga yakin mampu mengawal kadar pengangguran di tahap 4%. Usaha kerajaan sudah tentu tidak menjadi sekiranya kita termasuklah rakan-rakan di sektor awam tidak memainkan peranan yang sewajarnya. Justeru pendapat lama bahawa bekerja dalam sektor awam adalah satu jaminan kehidupan seharusnya diubah. Lebih jelas, berubahlah dari segi menunaikan tanggungjawab sebagai penjawat awam.

Bersyukurlah dengan usaha pihak kerajaan BN di peringkat pusat. Walaupun pelbagai tuduhan dan kritikan dilemparkan kepada pimpinan kerajaan sekarang tetapi mereka juga manusia dan mereka juga ada sikap patriotik terhadap negara dan bertanggungjawab terhadap negara. Benar, akan ada menyanggah kata-kata saya ini dengan mengatakan macam-macam termasuk ia adalah usaha menyelamatkan kroni dan sebagainya. Namun, inilah masanya kita bersama bersatu dan bersetia dengan pihak kerajaan dalam mengharungi detik-detik sukar. Usahlah dijadikan fenomena ekonomi kini sebagai taruhan politik yang tidak bernoktah.

Apalah salahnya, kali ini kita melembutkan hati agar berkata syukur dan terima kasih. Mungkin ada antara kita terlupa mengucapkannya kepada Tun Mahathir atas usaha dan strategi nekadnya dalam `mengunci’ nilai ringgit bagi menghadapi serangan spekulator matawang kira-kira 10 tahun yang lalu! Kita mungkin sedar dimana kita ketika ini jika ketika itu kita mengikut telunjuk IMF. Rasanya saya dan rakan-rakan di sektor awam pun mungkin akan dapat merasa bagaimana nilai RM1 hanya mampu untuk memiliki sebiji gula-gula hacks atau kiss me. Maksudnya, akan ramai menjadi jutawan tetapi dengan nilai ringgit yang amat rendah sekali. Bayangkan ringgit kita sama nilainya dengan matawang Rupiah!

Nilai Indeks Komposit di bursa saham juga berlegar-legar antara 800-900 mata. Walaupun harga minyak global semakin merudum tetapi janganlah kita lupa bahawa kerajaan juga sudah melakukan pelbagai strategi dan pakej ransangan ekonomi yang diumumkan adalah usaha kerajaan agar ekonomi negara pada tahun 2009 tidaklah semuram ekonomi kebanyakan negara lain.

Bahang kehangatan politik tanahair seperti kata saya di awal tadi kelihatan semakin hangat. Saya cuma ingin menyentuh satu dua perkara dari banyaknya isu politik yang terjadi akhir-akhir ini. Saya juga tidak mahu mengulas panjang lebar tentang barisan kepimpinan MCA yang baru dimana rata-rata adalah kelompok yang kuat dalam mempertahankan dominasi bangsa mereka. Begitu juga tentang DS Samy Vellu yang bersedia untuk dicabar hatta oleh 100 orang calon Presiden sekalipun. Atau SAPP yang kelihatan semakin kehilangan arah dan parti komponen BN lain khususnya di Sabah yang semakin `garang’ dengan agenda mempertahankan bangsa sendiri (meskipun berkata berlapikkan demi kepentingan penduduk Sabah yang berbilang agama dan bangsa). Apatah lagi tentang parti-parti pembangkang lain yang mula terpaksa menerima hakikat bahawa berangan boleh tapi janganlah sampai bermimpi untuk menjadi PM dan memerintah kerajaan Pusat dengan melalui `pintu belakang’. Kesannya boleh membuatkan seseorang yang kuat bermimpi itu mengigau dan akhirnya menjadi lawak `antarabangsa’ apabila ada yang mengangkat sumpah sebagai PM dan kabinet baru di hadapan potret DYMM Sultan Mizan, YDP Agong kita!

Yang pastinya saya ingin berkongsi sedikit pandangan tentang parti UMNO yang saya juga menjadi ahlinya. Dalam UMNO memang banyak cerita. Tidak habis cerita yang berbagai bentuk semasa mesyuarat dan pemilihan cawangan beberapa bulan lalu, cerita di peringkat bahagian rupanya lagi sensasi dan kontroversi. Seperti kata saya dalam tulisan yang lalu, UMNO dengan suasana semasa kalau diberi ranking dari 1-10 mungkin sudah menghuni ranking antara 5 terbawah. Tapi sebab parti lain samada dalam komponen BN mahupun parti pembangkang pun dalam masa yang sama ini turut berhantakan dan bocor disana sini maka kata orang lebih baik jaga dulu tepi kain sendiri. Mana parti yang boleh berkata merekalah yang paling stabil ketika ini? Parti `nyamuk’ sekalipun sebenarnya berkocak walaupun berita mereka jarang benar didengari melalui media massa pro kerajaan mahupun pembangkang.

Yang menarik dalam UMNO saat ini, bukan lagi soal DS Najib sudah `konpem’ akan menjadi Presiden UMNO atau pertandingan dalam semua jawatan tertinggi UMNO tetapi cerita kaum ibu atau lebih rasmi disebut sebagai Pergerakan Wanita UMNO. Saya `segan’ juga mahu menyentuh soal wanita dalam UMNO ini sebab saya lebih cenderung kepada melihat hala tuju Pemuda UMNO yang saya juga sudah berada didalamnya tapi kata orang yang panas sekarang ini adalah cerita mereka dalam wanita. Kalau yang lain seperti Pemuda, Puteri mahupun kepimpinan induk UMNO sudah sedikit perlahan nadanya dalam soal siapa lawan siapa tapi mereka yang dicop sebagai wanita dalam UMNO pula macam enjin diesel (bukan die in sel!!!). Tidak mengapalah untuk lebih adil, saya cuma ingin menyentuh betapa soal inginkan kuasa tidak kira individu itu siapa apalagi mereka yang seharusnya lebih lembut dan terkenal dengan nilai keibuan. Teori Maslow jelas mengatakan bahawa kuasa adalah kemuncak keinginan seseorang individu. Saya sudah mampu menggeleng kepala apabila mereka sepertimana kita tahu bahawa `syurga dibawah telapak kaki ibu’ kini juga sudah menonjolkan sikap `gila kuasa’, ego dan semakin agresif. Perempuan kata orang kalau sudah mengamuk, boleh lupa siapa diri mereka sebenarnya. Itulah sebabnya mereka dikurniakan dengan 9 nafsu dan cuma 1 akal!

Saya mungkin bukanlah orang yang paling tepat untuk menegur apalagi mencampuri apa yang berlaku dalam kelambu mereka. Tetapi jadikanlah ini sebagai satu daripada banyaknya perkara yang perlu diperhalusi khususnya dalam memperkasakan UMNO itu sendiri supaya nasib di PRU12 lalu tidak sama sekali berulang di PRU13 akan datang. Bagi konteks UMNO di Sabah, janganlah dianggap segala permasalahan yang timbul terutamanya sepanjang tempoh pemilihan ini sebagai masalah kecil dan bermusim. Jika PRU13 lebih kurang dalam tempoh 3-4 tahun akan datang, maka gunakanlah tempoh yang ada sesempurna yang boleh. Mewujudkan perpaduan dan mengikis keegoan harus dipandang sebagai cabaran utama selain usaha untuk kekal berkuasa sepertimana sedia ada. Politik di Sabah mempunyai keunikan tersendiri. Penduduknya juga unik dan dalam kebanyakan masa sukar dijangka.

Saya berharap dapat menyumbang idea dan input yang berguna untuk dikongsi bersama agar usaha memperkasa itu mencapai kejayaan. Bukan mudah tapi apa salahnya berusaha!!!

SALAM TRANSFORMASI...